SVØMNING

Open Water svømning

Open water svømning er en sportsgren i kraftig vækst. Både triatlon og diverse open water arrangementer har oplevet en stor interesse i de sidste 6 år. Dette har selvfølgelig også øget interessen for at lære at svømme optimalt i open water stævner.

Her er nogle punkter, Endurance Sport lægger stor vægt på at formidle, til alle der skal svømme open water:

Våddragt

En våddragt skal i udgangspunktet bare holde på varmen og give noget opdrift, men hvis det skal være en fornøjelse, skal dragten være lidt mere teknisk.

Valget af våddragt er ekstremt vigtigt og har stor betydning for oplevelsen af frihed til at svømme uhindret og med mest mulig hjælp fra dragten. Dragten bør være fleksibel og have en behagelig inderside. Jo mere fleksibel en dragt er, jo mere tight kan den være uden at hæmme bevægelsesfriheden. Det er meget vigtigt, at dragten er tight, da vandlommer inde i dragten er med til at ødelægge balancen i svømningen. En løs dragt kan også give for stor udskiftning af koldt vand i dragten, med underafkøling til følge.

Den perfekte dragt sidder tight overalt på kroppen uden at kvæle eller stramme. Den giver fuld bevægelsesfrihed og opdrift. Den giver svømmehjælp ved at øge rotation og give større overflade på underarme.

Husk at blive tilpasset af en professionel før du køber og spørg efter garanti på produkt og fitting.

Glid

En god våddragt vil sikre dig et længere glid pr. armtag. Det betyder, at du med fordel kan pause din forreste arm et øjeblik længere, end du ville gøre i svømmehallen, og dermed få nogle gratis centimeter på de lange lige stræk på ruten. I tilfælde af kraftig modstrøm vil du i stedet skulle øge kadencen for at undgå at gå i stå mellem armtagene.  

Orientering

I modsætning til svømning i bassin, foregår orientering i open water fremad. Det er vigtigt at integrere orientering i din svømning. Her kan udstyr også være en stor hjælp. Eksempelvis kan man nøjes med at løfte hovedet til næsetippen er i vandspejlet, hvis man bruger en svømmemaske. Gøres dette, imens armen strækkes frem, og lige før hovedet drejes til vejrtrækning, vil man få et minimum af ubalance og kunne opnå en rolig glidende svømning med en meget sikker orientering.

Placering

Hvis du er ny i svømning, vil det tit være en fordel at blive tilbage i feltet men også placere dig ude i den side, der er modsat svingretningen ved første bøje. Ofte vil alle gerne svømme så tæt på bøjen som muligt, og der opstår et tryk ude fra siden ind mod bøjen. Sørg derfor for at være på ydersiden af dette pres, så du selv kan bestemme, hvor meget du vil slås for placeringerne.

Har du lidt erfaring, anbefaler vi, at du blander dig i feltet af svømmere med en lidt højere fart, end du selv kan svømme. Her kan du, hvis du slås lidt for det, komme med ”på fødder” og få en kæmpe fordel af at drafte på gruppen.

Mindset

Hvis du vil mestre svømmedisciplinen i openwater, kræver det lidt mod og vilje. Du skal lære at holde af de åbne vidder og  dybder. Du skal kunne svømme i gruppe med andre og acceptere lidt ”skubben og puffen” for til gengæld at kunne drafte på gruppen.

Husk at kæmpe for det og ikke miste modet de første 800m. Farten går ned ved ca. 600-800m, og det bliver nemmere at hænge på gruppen.

Endurance Sport

Endurance Sport har som landet største triatlonbutik et super udvalg i våddragter. I butikken møder du ansatte, der er eksperter i at tilpasse og vurdere størrelse og behov (du skal afsætte ca. 30-45 min). Vi har Test Swim på alle vores dragter. Det vil sige, at du kan testsvømme din dragt efter tilpasning i butikken. Skulle den mod forventning ikke fungere optimalt ved din Test Swim, kan den ombyttes i butikken. Du har på denne måde sikkerhed for, at den dragt vi har fundet til dig også fungerer i praksis.

Vi ses i butikken til en snak om svømning og prøvning af våddragter.

Sorter stigende

Tabel Liste

1-36 of 63

Side:
  1. 1
  2. 2
Sorter stigende

Tabel Liste

1-36 of 63

Side:
  1. 1
  2. 2