Vi vil fra tid til anden give jer et atlet fokus, så I kan få i indblik hvordan andre træner, men også hvordan vi på forskellig vis hjælper folk med andre indfri deres mål. Brug det som inspiration til din egen træning, eller som motivation til at få holdt gang i træningen.

Vi går lige til stålet.

Hej Ondrej.
Først og fremmest tusind tak fordi du gider stille op til dette lille interview.
Kan du først ridse op, hvem du er:

Navn: Ondrej Kralik
Alder: 31
Job: Underviser på CBS samt kommentator på Eurosport
År som triatlet: 3

Kan du kort fortælle lidt om din baggrund som aktiv atlet?

Jeg har spillet elitetennis i 25 år, så jeg har fra barnsben altid været meget aktiv. Har altid nydt at være aktiv, og er i særdeleshed blevet motiveret af individuelle sportsgrene. Kan godt lide at ansvaret ligger på en selv- der er ikke nogen man kan lægge skylden over på. Vinder du, er det din egen skyld, og ligeledes hvis man taber. Begyndte på triatlon for sjov skyld, blev udfordret af en af mine venner. Da jeg prøvede min første sprint distance, var jeg efterfølgende helt hooked, og har dyrket det mere og mere aktivt siden. 

Ud over selv at være aktiv, er du jo også også kommentator. Kan du fortælle lidt om hvad det er ved kommentatorgerningen, du finder interessant?

Jeg er helt vild med at skulle formidle budskaber og analyser til forskellige målgrupper og mennesker. At være kommentator er en stor ære, og det er lettere sagt end gjort. Man skal have en formidlingsevne så alle kan forstå hvad der bliver sagt, hverken for svær eller for nem. Der er en fin balance i tingene, og jeg kan godt lide at sætte mine egne ord på en præstation og formidle det til seerne. Det er klart at billeder siger mere end ord, men der er gange hvor ord kan være den eneste vej til forståelse. Derudover, er jeg glad for at analysere på sport, så den kombination er jeg glad for. Har så småt fundet min egen stil, og det er da også blevet til et par perler af kommentarer ☺

Nå, men nu til det træningsspecifikke:

Hvad træner du hen mod i år? 

Mit helt store mål i år er Ironman 70.3 i Helsingør. Derudover har jeg 5 andre stævner jeg gerne vil gennemføre, så der er masser af aktivitet

Hvordan har du trænet mod dit mål, Hvad har du haft fokus på?

Jeg fik gennem en rigtig god ven kontakt til OOB Life, og fik tildelt Aleksandar som træner. Det har virkelig båret frugt. Jeg har i samråd med Aleksandar fået tilrettelagt et meget specifikt program som jeg følger fra uge til uge. Derudover har jeg fået ekspertvejledning hos Endurance Sport hvor stort set alt mit udstyr er blevet købt. En kombination af dette har givet mig de mest optimale muligheder for succes, så der skal lyde en kæmpe tak til alle involverede parter. 

Der har været fokus på mange ting. I svømningen galdt det om at blive endnu mere fortrolig med vandet og det tekniske arbejde (push, pull osv.) Cyklingen har været hård, for jeg har egentlig ikke cyklet ret meget i mit liv (andet end på citybiken). Der har jeg heldigvis mange gode venner som har været en stor hjælp og motivationsfaktor og har været så rare at køre flere ture med mig på slæb (selvom jeg er klart langsomst). Cyklingen har derfor taget mest tid, men har kunnet se store fremskridt måned til måned. I løbedelen har jeg arbejdet på at få en større og bedre base, og ellers fået en masse kilometer i benene. Løbet er jeg ikke så bange for, det kan jeg lide. 

Hvordan typisk træningsuge ud?

Det er meget forskelligt, men den indeholder altid alle tre sportsgrene. Jeg har som regel en god lang brick session om søndagen, lidt svøm 2-3 gange om ugen, og 2-3 gange løb. Det hele varierer fra uge til uge, men det bliver til omkring 10 timers træning om ugen. 

Har du lavet noget om siden corana krisen startede?

Heldigvis har jeg tidligt erhvervet mig en hometrainer, så jeg har siddet mange timer med den. Er lige kommet hjem fra en kanon træningslejr på Next Level Camp på Mallorca med OOB Life og Endurance Sport, så der er blevet lagt en rigtig solid base til at starte med. Vejret har været med os de sidste par dage, så har brugt muligheden for at køre og løbe lidt udendørs (med forbehold selvfølgelig) og fået lidt D-vitamin i kroppen. Det er bare langt sjovere at træne udendørs når der er sol og varme ☺ 

Hvad gør du for at holde din motivation oppe?

Jeg er meget privilegeret over at have en familie som støtter mig i mine aktiviteter og det er med til at holde motivationen og gejsten oppe. Men har egentlig altid været god til at motivere mig selv. Selvfølgelig er der dage hvor det er mindre sjovt og hvor man hellere vil sidde hjemme med en kop kaffe og jordbærkage, men det går hurtigt over. Bliver meget motiveret af at se andre dygtige atleter og prøver egentlig at være fornuftig med god mad, udstrækning og søvn. Når det gør mest ondt, tænker jeg på den jordbærkage som skal spises efter træningen ☺ 

Har der et råd eller tanker du gerne vil give videre til andre som gerne vil igang med tri? 

Nyd processen og ha’ det fedt!!! Det kommer til at gøre ondt, men det er hjertens fedt! Man kan hurtigt se resultater, og hele triatlonmiljøet er fantastisk. Så mange gode mennesker med erfaring, så der er masser at blive inspireret af. Alle gør det for sig selv, men når folk står og klappe og hepper på sidelinjen, det er magisk! 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *