Jeg har siden sidst arbejdet videre med både det fysiske og mentale arbejde.

Jeg har efterhånden trænet i rigtig mange år, hvilke afspejler sig mere og mere i min helhed som atlet og menneske. Jeg bliver hele tiden bedre til at træne og tilpasse min træning og mit liv med studie, kæreste og alt det som livet naturligvis også indeholder. Dette har stor betydning for mig, når jeg skal præstere og træne meget, at netop disse parameter er i balance. Jeg udvælger derfor perioder, hvor jeg giver lidt slip, og nyder tilværelsen, for på den måde, i andre perioder, at kunne træne hårdt, og på den måde svækkes min form ikke.

 

I mange år fokuserede jeg meget på den fysiske del, hvilket for mig var enormt vigtigt. Jeg har dog med tiden fundet ud af, at dette ikke kan stå alene, det mentale spiller nærmest en lige så stor rolle. Som jeg tidligere har nævnt, er det mentale noget, som skal være mere i fokus for mit vedkommende, hvis jeg skal kunne udvikle mig til den atlet jeg drømmer om at blive. For nogle måneder siden handlede det for mig om, at finde en balance mellem de hurtige træningstider, og de mindre gode resultater jeg præsterede til konkurrencer.

 

Jeg har siden marts måned, i det daglige og i træningen, indarbejdet en masse gode rutiner, som har løftet mig som atlet. Rent fysisk er min form rigtig god, men det mentale arbejde har også rykket mig, samt givet mig en helt nye forståelse for, hvordan jeg rammer dagen, og kommer de hårde træningspas i gennem. Denne sammensætning af mentalbalance, og at være i god form har givet mig tro og håb på de helt store drømme igen. Fornemmelsen af at sejre mentalt er simpelthen ubeskrivelig.

 

Jeg besluttede at mine baneløb og konkurrencer, resten af året, selvfølgelig skulle løbes, men at jeg fokuserede på det mentale i konkurrencen, og så måtte de personlige rekorder vente lidt endnu. På trods af denne beslutning, satte jeg i juni måned personlig rekord på 5.000 m. i tiden 16.06 hvilket var et godt stykke fra min tidligere pr. på 16.20. Under selve løbet havde jeg en rigtig god oplevelse, og jeg gjorde stort set hele arbejdet selv, ved at ligge i front i en gruppe, under hele løbet.

Følelsen af en god oplevelse og ydermere at sætte personlig rekord, har styrket mig meget. Jeg har besluttet at løbe 5.000 m igen til august, hvilket min træning er rettet imod, jeg satser på en hurtig tid og samtidig endnu en god oplevelse.  Yderligere har jeg gjort mig tanker om at løbe endnu kortere distancer næste år, og generelt vil jeg fokusere mere på baneløb fremadrettet.

Derefter vil jeg vende tilbage til de længere distancer, når jeg har opbygget den fart der skal til.